Pas på hørelsen og undgå demens

Høretab kan føre til demens

Forskning viser, at der i 2015 var 47 millioner mennesker på verdensplan der led af demens. Forskere forudser, at dette tal vil være tredoblet i 2050. I dette blogindlæg ser vi nærmere på høretab som medvirkende årsag til udvikling af demens.

Selvom demens efterhånden har udviklet sig til en folkesygdom, kan du selv gøre noget for at mindske risikoen for demens. Forskning peger nemlig på, at man gennem hele sit liv skal være opmærksom på forskellige faktorer, som kan mindske risikoen for sygdommen.

En tredjedel af alle demenstilfælde kan undgås

Der er  9 faktorer, som kan føre til demens. Er man opmærksom på dem, kan en tredjedel af demenstilfælde på verdensplan undgås.

De 9 faktorer der kan føre til demens:

  • Lav uddannelse (skolegang afsluttet ved 11-12 års alderen)
  • Høretab
  • Forhøjet blodtryk
  • Overvægt
  • Rygning
  • Depression
  • Fysisk inaktivitet
  • Social isolation
  • Diabetes

Høretab kan føre til demens

Høretab kan føre til social isolation, fordi det kan være svært at indgå i sociale sammenhænge, når man ikke kan følge med i en samtale. At isolere sig socialt kan medføre depression, hvilket også er en af de 9 ting man helst skal undgå, for at forebygge demens.

Høretab kan føre til demens

Centralt høretab vs. Perifert høretab

Der findes to typer af høretab, som adskiller sig fra hinanden: centralt og perifert høretab. Perifert høretab er anderledes end centralt høretab – da det perifere høretab skyldes beskadigelse af hørelsen. Læs hvor meget støj dit øre kan tåle i dette blogindlæg. Denne form for høretab, er den, som kan føre til demens, og som kan afhjælpes, eksempelvis ved brug af høreapparat.

3 råd til at undgå høretab

  • Skru ned for lyden
  • Brug ørepropper eller høreværn
  • Giv øret en pause

Test dig selv

Er du i tvivl om, hvorvidt din hørelse bliver påvirket i løbet af dagen, kan du lave en simpel test:
Om aftenen, inden du går i seng, tænder du for din foretrukne musikafspiller og indstiller den til et behageligt lydniveau. Næste morgen, efter dine ører har fået en nats pause fra lyd, tænder du igen for musikken på samme lydniveau. Får du lyst til at skrue ned? Så har din hørelse været påvirket i løbet af dagen.

Kilde: The Lancet Commision on Dementia Prevention, Intervention and Care

Der er lukket for kommentarer.